Scénář filmu uvede první festivalovou sobotu trojice mužů - režisér Slávek Horák, dramaturg Jan Gogola a Rudolf Suchánek, jež se na scénáři podílel. Jak probíhá práce s hercem a jak tomu bylo v případě Domácí péče, kdy zkušenou herečku vedl debutant, přičemž ona ztvárňovala postavu inspirovanou režisérovou maminkou? To osvětlí v nedělní Akademii Slávek Horák a Alena Mihulová, čerstvá držitelka Ceny MFF KV za ženský herecký výkon. Kameře se v pondělních devadesáti minutách věnuje Jan Šťastný, který snímkem v celovečerním filmu debutoval; zajímavostí je, že pochází přímo z Uherského Hradiště. Kvalifikací účasti na filmu mu ovšem byly podstatnější věci - bohatá praxe švenkra a druhého kameramana (např. na filmech Čert ví proč, Román pro muže či seriálu Čtvrtá hvězda). Jedním z nejzkušenějších členů štábu Domácí péče byl bezesporu Vladimír Barák, dvorní střihač Jana Hřebejka, který ale spolupracuje i s Ondřejem Trojanem, Vladimírem Michálkem či Petrem Zelenkou. Má na svém kontě i Českého lva za střih intimního dramatu Zdeňka Tyce Jako nikdy (2013). Střih přiblíží návštěvníkům Filmovky v úterý. Letní filmovou akademii zakončí režisér Slávek Horák, rodák ze Zlína, jehož prvotina byla zařazena do hlavní soutěže MFF v Karlových Varech. Ve středu tak přijde na řadu i otázka, jak se z režiséra reklam stal režisér celovečerního filmu? Partnerem Filmové akademie je Mobil.cz.
Lekce filmu podle…
V rámci odborného programu se diváci mohou dále těšit na Lekce filmu slavných osobností filmové branže. Boleslav Polívka si tak s Pavlem Sladkým povypráví nejen o nejnovějším filmu Domácí péče, který přijede na LFŠ představit. Mika Kaurismäki, který společně s bratrem Akim patří k nejzásadnějším finským režisérům posledních dekád, přiblíží divákům jak své rané filmy z 80. let definující podobu finské kinematografie, tak pozdější hrané snímky a dokumenty natočené v jeho druhém domově, Brazílii. Mohsen Makhmalbaf, jeden z klíčových mužů tzv. íránského filmového zázraku a tvůrce řazený po bok největších íránských režisérů posledních desetiletí představí komplexní pohled na svoji bohatou tvorbu. Řeč bude o jednom z jeho prvních snímků Cyklista, stejně jako o jeho zatím posledním filmu Prezident, zároveň v širším kontextu představí vývoj íránské kinematografie s jejími autorskými i politickými specifiky. Lekce filmu podle Christopha Hochhäuslera divákům LFŠ přiblíží historii Berlínské školy, její stylové i tematické zvláštnosti, svoji současnou tvorbu a svoji bohatou a důležitou publicistickou činnost. Peter Strickland, výsostná postava současného světového artového filmu, představí svou pestrobarevnou filmografii postavenou na základech cinefilství a odkazů k historii kinematografie i hudby. Každý ze Stricklandových
celovečerních filmů lze označit za experiment s určitým žánrem (rape-revenge, giallo, erotický film), každý originálně pracuje s hudební složkou, je suverénním autorským dílem, encyklopedií různých citací a ozvuků a především unikátním diváckým zážitkem. Jako poslední bude divákům udělena Lekce filmu podle Heleny Třeštíkové, ježse vždy zaměřovala na problematiku mezilidských vztahů a sociálního vyloučení. Náročné metodě časosběrného dokumentu se věnovala jako jedna z prvních u nás. Jejím posledním úspěchem je vítězná Cena za nejlepší dokumentární film na MFF KV za snímek Mallory - ten letošní LFŠ slavnostně zakončí.
Český film: 1898 - 1945
V roce 2018 oslaví český film 120. výročí své existence. Česká kinematografie se tím řadí mezi šest nejstarších kinematografií na světě. Má za sebou mimořádné úspěchy i hluchá období, tisíce filmů, desetitisíce tvůrců; zapomenuté perly i hýčkané legendy. V době, kdy stále ještě (!) neexistuje ultimativní kniha o dějinách českého filmu, se Letní filmová škola rozhodla v následujících ročnících s diváky těchto 120 let krůček po krůčku projít - průvodcem bude dramaturg a pedagog Jaroslav Sedláček. Letos se tedy na čtyřech přednáškách věnuje němé éře, období první republiky i protektorátu.
Přednášky, besedy a mnoho dalších odborností
Kromě výše zmíněného se diváci mohou těšit na besedu s Jurajem Herzem, se kterým se na letošní LFŠ setkají jak zprostředkovaně díky projekci jeho mistrovského Spalovače mrtvol, tak osobně - právě v Uherském Hradišti představí svou životopisnou knihu. Svoji téměř dokončenou knihu představí také Ludmila Zemanová, dcera režiséra Karla Zemana, jemuž je dílo věnováno. Beseda s výtvarnicí a ilustrátorkou tak bude věnována především jejímu otci, jehož Vynález zkázy bude mít v restaurované podobě na LFŠ distribuční premiéru.
V dalších odborných přednáškách bude představena profesní profilace Jiřího Weisse v době po druhé světové válce, dále tvorba jednoho z nejangažovanějších italských filmových režisérů Elia Petriho nebo význam politického filmu v Itálii v první polovině 70. let a mnoho dalších.
Za návštěvu určitě stojí přednáška Technicolor - čtyři stupně k dokonalosti aneb historie a hledání nejlepšího řešení barevného filmu. Ani přednáška k letošní půlnoční sekci Cannon Films - hokynáři s láskou k filmu, kde se bude vyprávět příběh velkých snů, velkých tržeb, velkých jmen, ale i velké nesoudnosti a velkého propadu, by neměla žádnému filmovému fajnšmekrovi utéct. Více na www.lfs.cz.