Mezinárodní porota České taneční platformy oznámila nominace na Cenu SAZKY za „objev v tanci“

30. duben 2009, 0:00
Mezinárodní porota České taneční platformy oznámila nominace na Cenu SAZKY za „objev v tanci“
15. ročník festivalu současného tance Česká taneční platforma skončil na Mezinárodní den tance, 29. 4. „Po sečtení všech hlasů můžeme oznámit vítěze Ceny diváka České taneční platformy. Letos ji s mírným náskokem před představeními Malá smrt Adély Laštovkové-Stodolové a Miluj mě Nigela Charnoka získalo dílo Karla Vaňka: Orphans,“ prozrazuje Yvona Kreuzmannová, předsedkyně sdružení Tanec Praha. Autor za dílo, které věnoval své zesnulé taneční a životní partnerce, získá polovinu tržeb z prodaných vstupenek během platformy v Ponci. Cena bude předána společně s Cenou SAZKY za „objev v tanci“ a cenou za interpretaci „Tanečník / tanečnice roku“ na slavnostním zakončení festivalu TANEC PRAHA 2009. Uskuteční se 26. června v O2 areně pod názvem „Český tanec se světovými choreografy“. K přípravné porotě (Jaroslav Doleček, Šárka Havlíčková, Yvona Kreuzmannová, Ivanka Kubicová, Jana Návratová a Nina Vangeli), která zodpovídala za předvýběr devíti soutěžních choreografií z letošních 20 přihlášených, se během platformy přidali další odborníci z Čech (tanečníci a choreografové Petra Hauerová a Petr Tyc, přední česká módní návrhářka Denisa Nová, ředitelka Konzervatoře Duncan Centre Eva Blažíčková) a zahraničí (taneční mistr Bruce Michelson, kritička Melanie Suchy, kritik Stuart Sweeney a odborníci z oblasti světelného designu Niko van der Klugt a Vincent Longuemare). Porota po shlédnutí posledního soutěžního díla vedla dlouhou diskuzi završenou tajným hlasováním o tom, komu připadne Cena SAZKY 2009. Nejvyšší ocenění tvůrčí práce v oboru současného tance na území ČR bude již podeváté udělovat SAZKA a.s. Vítězné dílo podpoří finanční částkou 400 tisíc Kč, která je přímo určena na podporu nové inscenace oceněného umělce. Od 15 členů poroty dostalo nominace na hlavní cenu 5 choreografií, další dvě měly rovněž bodové hodnocení. Jde o díla: 100 Wounded Tears: DOT 504 / Jozef Fruček (SK) / Linda Kapetanea (GR) Da Capo: Kateřina Stupecká Do světa dvě: Lenka Bartůňková / Dora Hoštová Golden Crock: 420PEOPLE / Václav Kuneš Malá smrt: Adéla Laštovková Stodolová Miluj mě: NANOHACH / Nigel Charnock (UK) When my mind is rocking, I know it‘s 7: Jiří Bartovanec Na Cenu „Tanečník / tanečnice roku“ pak byli nominováni tři interpreti: Eliška Kašparová, Pavel Mašek a Nataša Novotná. Cena za světelný design nebude nakonec po 2/2 zvážení poroty udělena, ale bude předáno zvláštní ocenění poroty. Světelný design patří k nejmladším uměleckým oborům nejen u nás a cílem zůstává podpořit jeho další rozvoj a uznání. Během pěti dnů festivalu měli diváci možnost shlédnout to nejzajímavější a nejlepší, co se v současném tanci u nás událo za poslední rok a to na scénách divadel Ponec, Archa, Duncan Centre a La Fabrika. „O současný tanec mají diváci čím dál větší zájem, velmi nás potěšilo množství diváků, kteří platformu navštívili,“ popisuje atmosféru letošního festivalu jeho ředitelka. Zahraniční hosté shrnuli v závěrečné diskusi své postřehy z letošní platformy: ocenili kvalitu vybraných děl, žádné nelze označit za „propadák“ vysoce cenili interpretační úroveň, různorodost české taneční scény i její mezinárodní zapojení pro mnohé byly přínosem četné divadelní prvky v tanečních inscenacích překvapivě často se v dílech nejmladší generace objevuje hysterie, agresivita až vulgarita ne vždy je zřejmá struktura díla důsledně sledující základní myšlenky, řada děl působí fragmentovitě, skládá se série zdařilých a méně vydařených frekvencí, které ne vždy jsou naplněny jasným obsahem světelný design nepodporuje interprety, trendy k podsvícení neumožňují divákům dostatečně vnímat výraz tanečníků, jasný koncept inscenacím často schází. I přes kritická slova, která k diskusím tohoto typu patří, napomohla letošní platforma zvýšit renomé českého tance v zahraničí i u domácího publika a přinesla účinkujícím sérii pozvání.