Nepřehlédnutelné objekty sochaře Čestmíra Sušky jsou k vidění v Praze i Ostravě

23. květen 2012, 0:00
Nepřehlédnutelné objekty sochaře Čestmíra Sušky jsou k vidění v Praze i Ostravě
Uznávaný český sochař a spoluzakladatel skupiny Tvrdohlaví Čestmír Suška, který letos slaví šedesáté narozeniny, vystavuje své pozoruhodné práce souběžně v Praze a Ostravě. Těžištěm obou výstav je nejnovější a dosud nevystavená tvorba z let 2008–2012. Soubor menších autorových objektů (pod názvem Inside do 3. 6. vystavený v pražském Centru současného umění DOX), zaplní od 13. 6. do 16. 9. prostory Domu umění v Ostravě. Rozměrné skulptury z cyklu Rezavé květy budou po celou dobu konání výstavy rozmístěny v exteriéru města – tato instalace je pojmenovaná Outside II. Dominantní objekt Rezavé květy ozdobí pěší zónu v ulici 28. října. Další práce nazvané Ocelot a Ubrus se objeví poblíž Masarykova náměstí a na náměstí Dr. E. Beneše. Tyto sochy budou v Ostravě k vidění úplně poprvé.
Zároveň v DOXu v Praze-Holešovicích až do 31. 8. pokračuje výstava Outside/Inside venkovní expozicí. Na sochařské terase je umístěn soubor Suškových obřích perforovaných a svařovaných průmyslových nádrží a jejich mutací. Na dvoře DOXu je možné vstoupit a vřetenovým schodištěm zdolat mohutnou, 10 m vysokou Rozhlednu. Výstava Outside/Inside Čestmíra Sušky v Praze a Ostravě uzavírá jeho projekt Rezavé květy, s úspěchem prezentovaný v České republice i zahraničí. Nápad pracovat s průmyslovými nádržemi vznikl na rezidenčním pobytu ve Vermontu v roce 2005, kde se Suška setkal s americkou variantou nádrží na topná média v místní sběrně kovových odpadů. „Z nezkušeného svářeče brzy vyspěl v profesionála a za tři měsíce zvládal virtuózní krajkářské struktury a střádal odřezané prvky jako vedlejší produkt provokující k dalšímu použití. Nejdřív je složil v plošných instalacích a pak je dál otiskl na papír. Netrvalo dlouho a železné elementy začal svařovat zpět do zcela nové prostorové skladby,“ objasňuje kurátorka výstavy Outside/ Inside Magdalena Juříková. Do nádrží vyřezává autor jednoduché vzory, pro které čerpá inspiraci z dekorů ubrusů, záclon, svetrů, malířských válečků, krajek, deček a dalších věcí, které nás denně obklopují. „Spojením delikátního vzoru s průmyslovou nádobou vznikají zajímavé skulptury se skrytými významy“, dodává Čestmír Suška. „Sochař, divadelník, organizátor alternativních forem výstav a spiritus agens mnoha dalších aktivit spojených s výtvarným děním, celá desetiletí s romantickou vášní tvoří a zároveň podporuje práci a prezentaci už několikáté generace svých kolegů. Ani dnes, kdy dosáhl šedesátku, nepozorujeme na něm žádnou ochablost, či nějaký nostalgický ponor do vlastního nitra. Je stále akční, srší nápady a energií – jak na vlastním poli působnosti, tak směrem k ostatním, na které nikdy nepřestává myslet,“ říká na adresu Čestmíra Sušky kurátorka Magdalena Juříková. Všechny etapy dosavadní Suškovy práce zpracovává reprezentativní, velkoformátová monografie, kterou k jeho šedesátinám vydalo nakladatelství Gallery. Text Jiřího Oliče doprovází množství barevných i černobílých fotografií, grafická úprava je dílem Jana Zachariáše.