Pardubické jeviště ovládne jazzové Chicago
21. leden 2009, 0:00
Pardubické jeviště ovládne jazzové Chicago
Týden po premiéře komorního muzikálku Janík, hojahoj, zbojník! Východočeské divadlo Pardubice přichází s dalším muzikálem, tentokrát se strhujícím muzikálem ve velkolepém stylu. O víkendu 24. a 25. ledna zde bude mít premiéru slavné Chicago!
Režisér Petr Novotný si ke spolupráci přizval zkušeného scénografa Iva Žídka, mimořádně inspirativního choreografa Vlastimila Červa a kostýmy svěřil Romanu Šolcovi, který se v posledních letech stal jedním z nejvíce obsazovaných a respektovaných kostýmních výtvarníků, specializujících se u nás na muzikál. Představení se navíc uskuteční s živou kapelou Blue Star Václava Marka.
Hlavní role vražedkyň Roxie a Velmy ztvární Martina Sikorová a Petra Janečková a jejich mazaného advokáta Billyho Flynna Ladislav Špiner.
Martina Sikorová se před premiérou svěřila: „Když jsem se dozvěděla, že budu hrát Roxie, byla jsem mile překvapená, že mi pan režisér takhle věří. Roxie vystupuje, jako by neuměla do pěti počítat, ale přitom je to pěkná mrška. Já jsem však zatím dostávala spíše postavy „andělů“, takže jsem vlastně sama zvědavá, jak se tahle moje hříšnice podaří. Určitě to ode mě bude chtít dost ženskosti a smyslnosti. Jsem za tu roli vděčná, protože je to pro mě i velká škola tance a zpěvu.“
Zápletka krimi muzikálu je vcelku jednoduchá – neomezené možnosti města na břehu Michiganského jezera přilákají svůdnou sboristku Roxie Hartovou, jež sní o kariéře na jevišti a chce být stejně slavná jako kabaretní hvězda Velma Kellyová. Místo na žebříčku slávy se však obě setkají ve vězení, obviněny z úkladných vražd. Jejich obhajoby se ujme úspěšný právník, který z nich udělá v tisku oběti chlípných činů jejich manželů. Rozjede se mediální divadlo, ve kterém se Roxie přes noc stane hvězdou první velikosti, zatímco Velma zůstává ve vězení…
„Tenhle příběh, kterému vévodí zločin, se udál roku 1924 a popisuje osudy skutečných postav. Ve svých soudničkách ho zachytila tehdy populární novinářka Maurine Dallas Watkins, která se později stala i autorkou divadelní hry na stejný námět The Brave Little Woman. Skandálního uvedení její hry na Broadwayi se v roce 1926 zúčastnili dokonce i skuteční aktéři příběhu,“ přibližuje vznik tehdy ještě činoherní hry dramaturgyně Jana Uherová a dodává: „V roce 1975 se Chicago dočkalo muzikálové podoby, kterou má na svědomí trojice ostřílených broadwayských autorů - John Kander, Fred Ebb a Bob Fosse. Kander a Ebb měli za sebou už úspěchy s několika muzikály, především s Kabaretem a Řekem Zorbou. K Chicagu si však přizvali tanečníka a režiséra Boba Fosse, který první inscenaci režíroval a sám postavil i choreografii.“
Příběh „nevinných“ vražedkyň byl několikrát také zfilmován. První filmové zpracování patří ještě do éry němého filmu, do roku 1927, další snímek je z roku 1942 s názvem Roxie Hart s Ginger Rogers v hlavní roli. Muzikál Chicago však asi nejvíc proslavila jeho filmová verze z roku 2002 s Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones a Richardem Gerem v hlavních rolích, která získala šest Oscarů, včetně Oscara za nejlepší film roku.
V Čechách se tento muzikál hrál pouze několikrát, poprvé to však bylo poměrně brzy po americké premiéře, už v roce 1978 ho uvedlo Divadlo bratří Mrštíků v režii Richarda Mihuly. Dík patří především překladateli Ivu T. Havlů, který pečlivě sledoval broadwayskou scénu a měl výborný odhad v předpokládaném úspěchu titulů.
Před pardubickou sobotní premiérou se ve foyer divadla uskuteční vernisáž výstavy souboru obrazů ukrajinského malíře Michaila Ščigola s názvem A. V. E. aneb Barokní sny Albrechta Václava Eusebia, jenž se vrátil z výstavy v sídle Evropského parlamentu v Bruselu.
Radek Smetana