Souboru Farma v jeskyni hrozí, že přijde o jeskyni. A časem i o farmu

12. srpen 2010, 0:00
Souboru Farma v jeskyni hrozí, že přijde o jeskyni. A časem i o farmu
Čtrnáct hostování v zahraničí ročně, tři nominace na prestižní cenu Europe Prize New Theatrical Realities, více než deset domácích a zahraničních prestižních ocenění, soustavně budovaný mezinárodní ansámbl špičkových tanečníků… Není divu, že soubor Farma v jeskyni je považovaný za jeden z cenných „vývozních artiklů“ tuzemské kultury. Větší vkořenění do domácí scény a splacení dluhu českému publiku mělo znamenat plánované rezidenční centrum v Prostoru Preslova 9 na pražském Smíchově, kde vedení Farmy a Švandova divadla přes tři roky připravovalo unikátní scénu spojenou se zkušebnami a zázemím jak pro renomované umělce, tak i návštěvníky. „Aktuální situace je taková, že Prostor Preslova 9 jsme museli kvůli jeho havarijnímu stavu opustit a s ohledem na uvažovanou transformaci Švandova divadla se vidina návratu oddaluje,“ konstatuje zakladatel Farmy v jeskyni a režisér všech jejích projektů Viliam Dočolomanský. Po prázdninách by tak měla Farma působit na čtyřech různých místech v Praze, jako jsou NoD/Roxy, Divadla Ponec nebo studio Švandova divadla. „Padá to, na co jsme se tři roky chystali, a to i formou grantů. Tím, že zmizela vize rezidentury, což stmelovalo náš profesionální soubor, vyvstalo i riziko přerušení kontinuity tvorby i samotné existence,“ doplňuje manažerka Farmy Šárka Pavelková. Soubor bývá často označovaný za jednoho z nejviditelnějších reprezentantů současné tuzemské kultury v zahraničí. A jak dokázala poslední, jarní, premiéra projektu DIVADLO / The Theater, rovněž importéra nosných podnětů z různých koutů světa do zdejšího prostředí. Vedení Farmy v jeskyni pracovalo na přípravách rekonstrukce Prostoru Preslova 9, trafostanice a bývalých dílen tehdejšího Realistického divadla na rohu náměstí 14. října a parku Portheimka na pražském Smíchově, prakticky od roku 2007. V „Preslovce“ ale působí již od roku 2004, kdy zde na pozvání Švandova divadla vznikly první projekty – a mezi nimi i veleúspěšné představení SCLAVI / Emigrantova píseň. Společně s managementem Švandova divadla, do jehož správy pozoruhodný industriální objekt patří, Viliam Dočolomanský a Šárka Pavelková postupně plán kombinující zkušební i prezentační prostor pro zavedené umělce se zázemím pro tvůrce i návštěvníky. „Počítali jsme i s komerční částí, konkrétně s kancelářemi. Z Berlína nebo Paříže víme, že spojení umění a obchodu funguje bez problémů,“ doplňuje Šárka Pavelková. I s ohledem na plán zahájit činnost Prostoru Preslova 9 nejpozději v roce 2011, zvala Farma v jeskyni na rozličné workshopy osobnosti, jež naznačovaly budoucí náplň rezidentury. A i díky mezinárodnímu statutu Farmy, šlo především o zahraniční tvůrce: Charlottu Ofverholm (Švédsko), Marianu Sadovskou (Německo), Augusto Omolu (Brazílie), Javiera Curu (Argentina), Iben Nagel Rassmusenovou (Dánsko), prof. Lezska Kolankiewicze z Polska, Eugenio Barbu (Dánsko), Maud Robardovou (Haiti) a další. Semináře a přednášky doplnily četné konference a vícedenní akce a workshopy, jichž se stále častěji účastnili i profesionální herci z celé České republiky. Podle Viliama Dočolomanského jim to dávalo možnost nahlédnout na herecké, pohybové i hlasové umění ze zcela jiného úhlu. „Vždy jsme se snažili o aktivní výzkum divadla. Nebrali jsme v potaz hranice států a akce v ´Preslovce´ byly takovou aplikovanou laboratoří, která si rychle získala početný okruh příznivců. Snad to bylo i tím, že jsme nabízeli zcela novou zkušenost,“ uvažuje Viliam Dočolomanský, pod jehož vedením se kvalifikovalo i mnoho doktorandů DAMU. V současné době se Viliam Dočolomanský nachází pracovně v Sao Paulu, kde společně se souborem Mundo Roda připravuje projekt La Strada, inscenaci o chudobě a hledání hodnot lidského života, čerpající z tradičních forem brazilského tance. Právě do Brazílie Farma opět zamíří příští rok. „Nabídek máme z celého světa mnoho. Jak z festivalů, tak univerzit, kde vedeme otevřené hodiny a přednášky. Naším hlavním cílem je však vytvoření zázemí v Praze, aby lidé z celého světa jezdili za námi. Těžit by z toho mohlo hlavní město i celá kulturní scéna,“ doplňuje Šárka Pavelková. Studio Farma v jeskyni založil roku 2001 při přípravách projektu Lorca v Praze Viliam Dočolomanský a pro název svého souboru použil doslovný překlad arabského slova daimuz, kterým byl pojmenován právě statek Federica Garcíi Lorcy. Tento mladý režisér úspěšně reprezentuje české divadlo ve světě a se svými kolegy získává jedno profesní ocenění za druhým. Důkazem je dlouhý seznam renomovaných scén a zavedených festivalů, kam byla Farma v jeskyni pozvána, ale především ocenění, jež toto divadelní studio během posledních několika pár let posbíralo. Můžeme mezi nimi najít hlavní Cenu Alfréda Radoka stejně jako ocenění z divadelního festivalu Edinburgh Fringe 2006, Total Theatre Award - cena předního britského časopisu Total Theatre Magazine, A Fringe First Award - cena skotského deníku The Scotsman a Fringe Society nebo cena britského deníku The Herald - A Herald Angel Award, Cena týdeníku Respekt pro inscenaci Čekárna za nejsilnější taneční dílo. Ten samý projekt získal na 15. Festivalu Malých scén v chorvatské Rijece Cenu Veljka Maričiće za nejlepší představení. K posledním oceněním patří The Grand Prix Golden Laurel Wreath Award za nejlepší představení Festivalu MESS v Sarajevu pro představení SCLAVI / Emigrantova píseň.