Obecní dům v Praze, nám. Republiky 1090/5, 111 21
Koncepce výstavy: Katarina Brunclíková, Jiří Machalický
Realizace: Taktum, s.r.o. ve spolupráci s Obecním domem v Praze
www.obecnidum.cz, www.taktum.cz, www.pavelbrunclik.com
Výstava tvorby Pavla Brunclíka (*1950) s názvem DIVERSE je první souhrnnou přehlídkou děl tohoto fotografického solitéra, který se na umělecké scéně pohybuje už třicet let. Představí jeho fotografie v rámci čtyř tematických okruhů, jimž se Brunclík celý život věnuje: Cizí ženy, Krajiny, Geometrie nahoty a Portréty. Výstavu doprovodí stejnojmenná publikace.

Pavel Brunclík je fotograf, který se nesoustřeďuje jen na jediné téma, ale má jich hned několik – odtud název výstavy DIVERSE. Některým z nich se věnuje trvale nebo se k nim s přestávkami vrací, jiná jsou charakteristická jen pro určitá období. K těm základním patří krajiny, ženy a portréty.
Nejvytrvaleji se Brunclík věnuje krajinám v jejich nekonečných proměnách. Jsou různého typu a také z četných míst celého světa. Některé zachycují krajinu v celkovém pohledu, jiné se zaměřují na struktury nebo na detaily. Projevuje se v nich autorův smysl pro vyjádření prostoru, pro vystižení atmosféry, zachycení tvarů představujících jakési krajinné „sochy“. Někdy přírodu ztvárňuje záměrně takovým způsobem, aby nebylo možné rozpoznat skutečné měřítko.

Dalším tématem jsou akty. Cyklus Cizí ženy se rozvíjel od poloviny osmdesátých do poloviny devadesátých let 20. století. Má zajímavou atmosféru danou jednak zvláštními typy a jednak určitými situacemi a zvoleným prostředím. Některé fotografie se řadí do sérií zachycujících příběh, jiné jsou solitérní a přesvědčivě navozují určitou náladu. Někdy nebylo snadné zvolit správný okamžik k uskutečnění fotografií, které vznikaly i na veřejných místech. Často šlo o intimní situace, ale vždycky vystižené s vybraným vkusem.
Geometrie nahoty se rodila už od raného období, kdy Pavel Brunclík studoval na pražské FAMU. Již tehdy ho upoutal balet. K tématu se vrátil v letech 2005 – 2007. Původně zamýšlel dělat momentky, ale pak téma záměrně estetizoval. Uvědomil si totiž, že se kompozice utvářené těly tanečníků musí přesně určit, aby se mohlo správně nastavit osvětlení, aby vztahy mezi celkem a detaily byly co nejdokonalejší. Aranžované fotografie však samozřejmě vycházejí z baletních prvků, z nápadů tanečníků i fotografa. I když se pozice musely v některých případech několikrát opakovat, tak snímky na diváky často působí, jakoby vznikly v pohybu.
Posledním ze základních témat jsou portréty, kterým se autor věnuje již od sedmdesátých let. V letech 2009 – 2011 vytvořil soubor 46 Čechů. Fotografoval velké osobnosti z nejrůznějších oborů od přírodovědců a lékařů až k filozofům, hercům, hudebníkům či výtvarným umělcům. Dokázal je zachytit v typickém prostředí i s charakteristickým výrazem, někdy opět kompozici rafinovaně aranžoval.

Pavel Brunclík má za sebou řadu výstav nejen u nás, ale i v zahraničí, jeho publikace o jednotlivých tématech získaly několikrát cenu za fotografickou publikaci roku. Bylo jich vydáno celkem pět, každá z nich byla věnována jen jedinému okruhu. Tentokrát vzniká první kniha i výstava, které budou zahrnovat reprezentativní výběr z celého autorova díla.
Pavel Brunclík
Narodil se 27. 10. 1950 ve Znojmě. V roce 1974 absolvoval Matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze, v letech 1974—1980 studoval režii a scenáristiku na katedře dokumentární tvorby FAMU, na katedře fotografie absolvoval rok mimořádného studia. Po ukončení studia externě spolupracoval s ČST. Od roku 1981 pracuje jako samostatný fotograf. V letech 1985—1992 působil převážně v zahraničí (Rakousko, Itálie) a věnoval se zejména reklamě. V tomto období vytvořil obrazovou část několika audiovizuálních programů: Palác v Kielcach, Polsko, 1985; Stroje pro 20. století, Rakousko, ČSR, 1985; Muzeum H. Sienkiewicze, Polsko, 1988; Varšavský zámek, Polsko, 1988; a další. V posledních letech se věnuje převážně vlastním projektům.
www.pavelbrunclik.com
Samostatné výstavy
2011 Češi, Praha, Museum Kampa
2009 Geometrie nahoty, Moskva, České centrum
2007 Geometrie nahoty, Sofie, České centrum
2007 Geometrie nahoty, Praha, Výstavní síň Mánes
2007 Geometrie nahoty, Paříž, České centrum
2006 Země, Brusel, Pražský dům
2004 Země, Moskva, Galerie na Soljance
2004 Země, Praha, Výstavní síň Mánes
2003 Země, Brusel, Pražský dům
2003 K de je Madagaskar?, Hamburk, Levantehaus
2003 Země, Hamburk, Levantehaus
2002 Krajina vody, Hamburk, Levantehaus
2002 K de je Madagaskar?, Praha,
Galerie Bayer & Bayer
2001 Země, Paříž, České centrum
2001 Země, Znojmo, Dům umění
2000 Země, Praha, Staroměstská radnice
1999 Návraty k podstatě, Litva
1999 Návraty k podstatě, Praha,
Komorní galerie Domu fotografie Josefa Sudka
1995 Cizí ženy, Praha, Galerie Mladá fronta
1988 Praha, Galerie Fotochema
1985 Znojmo, Dům umění
1984 České Budějovice, Dům umění
Účast na kolektivních výstavách
Polsko, Rakousko, Francie,
Německo, Itálie
Účast na kolektivních výstavách
Polsko, Rakousko, Francie,
Německo, Itálie
Monografie
2011 Portrait Gallery 46 Čechů
2007 Geometrie nahoty
2004 K rajiny 1997—2004
2000 Země
1995 Cizí ženy
Ocenění
2008 Fotografická publikace roku (za knihu Geometrie nahoty)
2005 Fotografická publikace roku (za knihu Krajiny 1997—2004)
2004 Fujifilm Euro Press Photo Award
2000 Fotografická publikace roku (za knihu Země)
1998 Czech Press Photo